Volkswagen introducerer partikelfilter til benzinmotorer

Udledning af sodpartikler fra benzinmotorer med direkte indsprøjtning kan reduceres med helt op til 90 procent

Volkswagen indfører partikelfilter til benzinmotorer på gruppens modeller fra juni 2017

Sideløbende med Volkswagens fortsatte udvikling af el- og hybridteknologi arbejder Volkswagen Gruppen kontinuerligt på at forbedre og optimere gruppens konventionelle teknologi. Volkswagen har derfor besluttet at indføre partikelfilter, de såkaldte gasoline particulate filters (GPF), på koncernens benzinmotorer med direkte indsprøjtning. Fra 2017 vil alle Volkswagen Gruppens TSI- og TFSI-motorer således blive udstyret med benzin-partikelfilter som standard. Dermed vil udledningen af sodpartikler kunne reduceres markant – i visse tilfælde med helt op til 90 procent, mener Volkswagens ingeniører. Allerede i 2022 vil Volkswagen Gruppen årligt kunne udstyre ca. syv millioner biler med denne teknologi. Processen med at udstyre benzinbilerne med partikelfilter vil starte i juni måned 2017. Første bil fra Volkswagen, der får benzin-partikelfilter bliver den nye Tiguan – resten af gruppens nyproducerede biler med benzinmotorer vil efterfølgende gradvist blive udstyret med det nye partikelfilter.

Brugen af partikelfilter på dieselmotorer er velkendt og effekten veldokumenteret. Med indførslen af partikelfilter på benzinbilerne er det muligt, at reducere sodpartikeludledningen markant – i visse tilfælde med helt op til 90 procent. Volkswagen Gruppens Forsknings- og Udviklingschef Dr. Ulrich Eichhorn udtaler: " Efter at have gjort motorerne mere effektive og med et lavere CO2-udslip, vil vi nu med partikelfiltrene skabe varige reduktioner i udslippet af sodpartikler, ved at montere partikelfiltre som standard”.Det er ligeledes Volkswagens intention også at reducere udledningen af partikler fra gruppens dieselmotorer: ”Fremadrettet vil samtlige dieselmodeller blive udstyret med den nyeste og mest effektive SCR-katalysatorteknologi”, tilføjer Eichhorn.Volkswagen Gruppen indtog førstepladsen i tre kategorier: EU 6 benzinmotorer, EU 5 benzinmotorer og EU 6 hybridbiler. De seks bedste EU 6 dieselbiler er alle fra Volkswagen, Audi og Skoda. Blandt de testede EU 5 dieselbiler havde Volkswagen Gruppen hele fire biler I top 10. 

Flere detaljer om EQUA Index kan ses her: http://equa.emissionsanalytics.com/


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk